به گفته بنیانگذار آن جف بزوس، هر روز در آمازون روز اول است. او چندین دهه است که این سبک تصمیم گیری را به کارمندان یادآوری کرده است – آمازون هرگز از استارتاپ بودن دست نخواهد کشید.
او حتی تا آنجا پیش رفت که نام ساختمانی در پردیس آمازون را در روز اول نامگذاری کرد و زمانی که بزوس ساختمانها را تغییر داد، این نام به دنبال او به ساختمان جدیدش آمد.
بزوس فکر می کند این تمرکز با توجه به اتفاقاتی که در روز دوم رخ می دهد، پس از پایان زمان راه اندازی ضروری است.
او در نامه سال 2016 خود به سهامداران نوشت: «روز 2 رکود است. به دنبال آن بی ربطی است. در پی آن افول طاقتآمیز و دردناک می اید. همراه آن مرگ و به همین دلیل است که همیشه روز اول است.”
بزوس نمیگوید که مرگ شرکتها یک شبه اتفاق میافتد، اذعان میکند که این کاهش ممکن است چندین دهه طول بکشد. اما به محض اینکه تمرکز بر روز 1 را متوقف کنید، روز 2 اجتناب ناپذیر می شود.
یکی از ابزارهایی که او برای جلوگیری از روز 2 به کار میگیرد، تصمیمگیری با سرعت بالا است که به روشهای مختلف بیان و اجرا میشود، که همه آنها به تصمیمهای بهتر و سریعتر منجر میشوند.
نمایه بزوس در سال 2012 در Fortune نشان داد که مدیران ارشد جلسات در آمازون را در سکوت شروع میکنند و همه یادداشتهای داستانی شش صفحهای درباره موضوعی که برای بحث در مورد آنها جمع شدهاند تا 30 دقیقه میخوانند.
بزوس به فورچون گفت: «برای کارمندان جدید، این یک تجربه اولیه عجیب است. “آنها عادت ندارند ساکت در یک اتاق بنشینند و با تعدادی از مدیران سالن مطالعه انجام دهند.”
با قرار دادن خواندن یادداشت بخشی از جلسه، همه از یک صفحه با اطلاعات یکسان شروع می کنند. اما مهمتر نتیجه این است که افراد درون شرکت عادت کنند که تصمیمگیریهایشان را بهجای نکات کلیدی، در قالب داستاننویسی قرار دهند.
بزوس به فورچون گفت: نوشتن جملات کامل سخت تر است. «افعال دارند. پاراگراف ها جملات موضوعی دارند. هیچ راهی برای نوشتن یک یادداشت شش صفحه ای با ساختار روایی و نداشتن تفکر روشن وجود ندارد.
در یک ایمیل داخلی به تیم ارشد خود در سال 2004، بزوس توضیح داد که چرا ارائه پاورپوینت دیگر مجاز نیست و با یادداشت های روایی جایگزین می شود.
بزوس مینویسد: «ساختار روایی یک یادداشت خوب باعث میشود که فکر بهتری داشته باشیم و درک بهتری از آنچه مهمتر از این است که چه چیزی و چگونه چیزها به هم مرتبط هستند. ارائههای به سبک پاورپوینت به نحوی اجازه میدهند که ایدهها را بپوشانند، هر گونه احساس اهمیت نسبی را صاف کنند، و به هم پیوستگی ایدهها را نادیده بگیرند.»
او مطمئن شد که کارکنان می دانند که این در مورد نحوه ارتباط اطلاعات است، نه در مورد خود برنامه، و توضیح داد: “اگر کسی لیستی از نقاط گلوله در Word ایجاد کند، به همان اندازه پاورپوینت بد خواهد بود.”
نوشتن این یادداشت ها آسان نیست و به تنهایی نوشته نمی شوند. او در نامه سال 2017 خود به سهامداران توضیح داد: “یادداشت های عالی نوشته و بازنویسی می شوند، با همکارانی که از آنها خواسته می شود کار را بهبود بخشند به اشتراک گذاشته می شود، برای چند روز کنار گذاشته می شود و سپس دوباره با ذهنی تازه ویرایش می شود.” آنها را نمی توان در یک یا دو روز انجام داد.»
بزوس معتقد است این شیوه کار نظم و انضباط مهمی را اعمال می کند که در دراز مدت باعث صرفه جویی در زمان می شود.
بزوس در مصاحبه ای با چارلی رز در سال 2012 گفت: «مدیران در قطع صحبت بسیار خوب هستند. “فرد تا نیمه راه ارائه خود را طی می کند و سپس یکی از مدیران مکالمه و آن سوال را قطع می کند… احتمالاً قرار بود در پنج اسلاید پاسخ داده شود. بنابراین، اگر تمام یادداشت شش صفحه ای را بخوانید، اغلب برای من اتفاق می افتد، من به صفحه دو برسم و من یک سوال دارم. من آن را در حاشیه می نویسم و تا زمانی که به صفحه چهار می رسم، سؤال پاسخ داده شده است، بنابراین می توانم آن را خط بزنم. این باعث صرفه جویی در زمان می شود.
بزوس همچنین گفت که طبقه بندی تصمیمات به دو نوع مهم است زیرا همه تصمیمات عواقب یکسانی ندارند.
بزوس در نامه سهامداران خود در سال 2015 گفت: “با بزرگتر شدن سازمان ها، به نظر می رسد تمایلی به استفاده از فرآیند تصمیم گیری سنگین نوع 1 در اکثر تصمیمات، از جمله بسیاری از تصمیمات نوع 2 وجود دارد.” “نتیجه نهایی این امر، کندی، ریسک گریزی بی فکر، عدم انجام آزمایش کافی و در نتیجه کاهش اختراع است.”
ردیابی تصمیمات به صورت کتبی همچنین ترسیم میزان هماهنگی تصمیمات شما با نتایج مورد انتظار را آسان تر می کند. این تضمین می کند که تصمیمات برای مرجع فعلی و آینده در حافظه سازمانی ثبت می شوند.
بزوس تاکید کرد که اجتناب از میانبرها و استفاده از فرآیند مناسب برای نوع صحیح تصمیمات مهم است. هر شرکتی که معمولاً از فرآیند تصمیم گیری سبک وزن نوع 2 برای اتخاذ تصمیمات نوع 1 استفاده می کند، قبل از اینکه بزرگ شوند، منقرض می شوند.
بزوس تمایل مشترک برای دریافت داده های بیشتر را درک می کند اما می گوید یک مشکل آشکار در این رویکرد وجود دارد. او در نامه سال 2016 خود به سهامداران نوشت: «اگر برای 90 درصد صبر کنید، در بیشتر موارد، احتمالاً کند هستید.
در عوض، باید بهترین تحلیل را انجام دهید، تصمیم بگیرید و پس از تصمیم گیری به یادگیری ادامه دهید. اگر ردیابی تصمیم خود را استاندارد کنید، می توانید به محض اینکه اطلاعات جدید مسیر شما را تغییر داد، حلقه را تغییر دهید و ببندید.
بزوس می نویسد: «اگر در تصحیح مسیر مهارت دارید، ممکن است اشتباه کردن کمتر از آنچه فکر می کنید هزینه داشته باشد. “در حالی که کند بودن مطمئناً گران خواهد بود.”
بزوس برای صرفه جویی در وقت، عبارت خاص «مخالف و متعهد» را در آمازون ایجاد کرده است.
بزوس در سال 2016 می نویسد: “اگر در جهت خاصی اعتقاد دارید، حتی اگر اتفاق نظر وجود نداشته باشد، این مفید است که بگویید، “ببین، من می دانم که ما در این مورد اختلاف نظر داریم، اما آیا با من قمار می کنید؟ مخالف و متعهد شوید؟” حرف. “تا زمانی که در این مرحله هستید، هیچ کس نمی تواند به طور قطعی پاسخ را بداند، و احتمالاً یک بله سریع دریافت خواهید کرد. اگر شما رئیس هستید، باید این کار را نیز انجام دهید. من مخالفم و همیشه متعهد هستم. “
این رویکرد بحثهای باز و اختلاف نظرهای سالم را تقویت میکند و در عین حال نیاز به سرعت را بر راحتی اجماع ترجیح میدهد. به عنوان بخشی از یک فرآیند استاندارد ردیابی تصمیم، نوشتن دیدگاه همه برای به تصویر کشیدن دیدگاه های مختلف نیز مفید است.
بزوس به سرعت به این نکته اشاره می کند که «مخالف و تعهد» تسلیم نشدن نیست، بلکه تصمیمی واقعی برای اعتماد به تیمش است.
او میگوید: «این یک اختلاف نظر واقعی، بیان صریح دیدگاه من، فرصتی برای تیم برای سنجش دیدگاه من و یک تعهد سریع و صادقانه برای رفتن به مسیر خود است.
بزوس با تمرکز بر سرعت تصمیم گیری آمازون را هدایت می کند تا نوآوری را به قیمت اجماع و حتی اگر خطر اشتباه را افزایش دهد، هدایت می کند.
او در نامه سهامداران خود در سال 2015 گفت: “من معتقدم که ما بهترین مکان در جهان برای شکست هستیم (ما تمرین های زیادی داریم!) و شکست و اختراع دوقلوهای جدایی ناپذیر هستند.” “برای اختراع باید آزمایش کرد، و اگر از قبل می دانستید که کار می کند، آزمایش نیست.”
هرچه بیشتر فرآیند تصمیمگیری را در کسبوکارتان نهادینه کنید، استاندارد کنید و دنبال کنید، همه سریعتر میتوانند در مسیر رو به جلو همسو شوند و زمانی که همه چیز طبق برنامه پیش نمیرود، دوباره همسو شوند. شرکت های بزرگ اغلب در انجام این کار شکست می خورند، همانطور که بارها و بارها در تحقیقات خود به آن پی برده ایم. میتوانید این مطالعه را بخوانید و ببینید که شرکت شما در این مقاله رایگان قابل دانلود، شیوههای تصمیمگیری پیشرفت، در چه جایگاهی قرار دارد.
بزوس نوشت: «شما باید به نوعی تصمیمات با کیفیت و سرعت بالا بگیرید. “این برای استارت آپ ها آسان و برای سازمان های بزرگ بسیار چالش برانگیز است. تیم ارشد آمازون مصمم است سرعت تصمیم گیری ما را بالا نگه دارد. سرعت در تجارت مهم است – به علاوه محیط تصمیم گیری با سرعت بالا نیز سرگرم کننده تر است.”
منبع: فوربس