آنها باعث می شوند ما عواقب یک تصمیم جایگزین را بر دیگری ترجیح دهیم. غالباً تصمیم گیری برای ما دشوار است زیرا هیچ یک از اقدامات جایگزین نمی تواند همه ارزش های ما را برآورده کند. بنابراین شناسایی ارزش ها تاثیر کلیدی دارد.
چنین تصمیماتی شامل مبادلاتی است تا مشخص شود که کدام ارزش در نمونه از اهمیت بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال، در انتخاب شغل، ممکن است حقوق را با میزان دوست داشتن این موقعیت و نحوه کمک آن به جامعه معاوضه کنیم. یا در خرید خودروی دست دوم، ممکن است پس انداز پول را با پرداخت گارانتی معاوضه کنیم.
اغلب، مردم با تأکید بیش از حد بر کوتاه مدت (مثلاً اکنون آن را بخرید زیرا ارزان است) و تأکید نکردن بر بلندمدت (مثلاً بدهی بیش از حد کارت اعتباری) تصمیمات ضعیفی می گیرند. علاوه بر این، ممکن است فراموش کنیم ارزشی را که واقعاً مهم است، در نظر بگیریم. مثلاً اینکه تصمیم ما چه تأثیری بر افرادی که برایمان مهم است، خواهد گذاشت. نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که گاهی اوقات ما واقعاً نمی دانیم واقعاً چه می خواهیم. ارزش های ما ممکن است در حال گذار باشند. در آن صورت، تلاش برای روشن کردن ارزشهایمان برای تصمیمگیری با کیفیت بسیار مهم است. در واقع شناسایی ارزش ها نقش کلیدی در موفقیت تصمیم گیری دارد.