محمد حاتمی
11 مهر 1402

تاثیر رژیم غذایی در تصمیم گیری غذایی

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
Rate this post

تصمیم گیری غذایی

تصمیم گیری غذایی یک فرآیند پیچیده است که شامل تعامل بین عوامل درونی (مانند سیگنال های گرسنگی، خودکنترلی رژیم غذایی) و عوامل خارجی (مانند شیوه های غذایی خانوادگی، بازاریابی مواد غذایی) است. محققان آلمانی دریافتند که پری بیوتیک‌های رژیمی مانند ریشه کاسنی بر باکتری‌های روده تأثیر می‌گذارند. آن فعالیت مغز را به سمت غذاهای پرکالری در بزرگسالان دارای اضافه وزن کاهش می‌دهند که نشان‌دهنده ارتباط بین سلامت روده و تصمیم‌گیری غذایی است.

تحقیقات نشان داده که فیبر رژیم غذایی، به ویژه پری بیوتیک های موجود در غذاهایی مانند پیاز، تره فرنگی و ریشه کاسنی، می تواند بر باکتری های روده و عملکرد مغز مرتبط با تصمیم گیری غذایی تأثیر بگذارد.

بزرگسالان دارای اضافه وزن که پری بیوتیک های رژیمی با دوز بالا مصرف می کردند. در پاسخ به محرک های غذایی پرکالری، کاهش فعالیت مغزی را تجربه کردند که نشان دهنده ارتباط بالقوه بین سلامت روده و انتخاب های غذایی است.

محققان معنقدند که درک بهتر مکانیسم های اساسی بین میکروبیوم، روده و مغز می تواند به توسعه استراتژی های جدیدی کمک کند. آنها اعتقاد دارند این استراتژی ها عادات غذایی سالم تر را در افراد در معرض خطر ترویج می کند. یک مطالعه بعدی در حال حاضر در حال انجام است و اثرات تجویز طولانی مدت پری بیوتیک با دوز بالا را طی شش ماه بر رفتار خوردن، عملکرد مغز و وزن بدن در افراد دارای اضافه وزن و چاقی بررسی می کند.

چگونه تصمیم گیری غذایی خوبی می گیرید؟

  • غذاهایی را انتخاب کنید که بخارپز، آب پز، پخته شده، برشته شده، آب پز یا کمی تفت داده شده یا سرخ شده باشند.
  • به جای خامه برای قهوه یا چای، شیر بدون چربی یا کم چرب بخواهید.
  • غذای بدون کره، سس یا سس را انتخاب کنید یا بخواهید غذا را بدون آن بخورید.
  • یک سس سالاد کم کالری انتخاب کنید.

شکست در تصمیم گیری غذایی

تصمیم گیری غذایی نامتعارف یا همان رژیم غذایی نامتعارف، ما را به نقطه اول باز می گرداند؛ زیرا عموم تصمیم گیری غذایی برایده حذف، کمتر کردن کالری یا تعدادی از گروه های غذایی و گاهی غذا خوردن در زمان هایی خاص بنا شده است. در واقع دستور بیشتر رژیم ها بسیارسخت گیرانه است وچنین تصمیم گیری هایی را نمی توان در دوره های طولانی مدت پیش برد.

نخوردن برخی مواد غذایی باعث می شود حس کنیم بر وضعیت کنترل داریم و با نخوردن یا پرهیز کردن از موادی خاص حس بسیار خوبی به ما دست می دهد ولی این چون این گونه رژیم ها را نمی توان به شکل یک عادت درآورد و ادامه داد،

حدود دو هفته بعد وقتی محرومیت از مواد غذایی خاص شرایط را برایمان بسیار سخت می کند، کنترل شخصی مان را از دست می دهیم. بنابراین در این شرایط، فردی که رژیم غذایی شدیدی گرفته است دچار افراط می شود و به خودش حق می دهد که چون دو هفته شیرینی نخورده است، هر قدر که دلش می خواهد شیرینی بخورد این همان اشتباهی است بزرگ که به خاطر استرس زیاد مانع از موفقیت رژیم لاغری خواهد شد. پیشنهاد می کنم برای بهبود مهارت فردی خود حتما سری به دوره آموزشی تصمیم گیری ما بزنید.

منبع: اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب عادت های میلیون دلاری

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات فرم زیر را وارد نمایید.