محمد حاتمی
17 آذر 1402

اثر مثبت گرایی بیش از حد بر تصمیم گیری

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
Rate this post

مثبت گرایی بیش از حد

مثبت گرایی بیش از حد با تصمیم گیری ضعیف و مهارت های شناختی پایین مرتبط است

در حالی که مثبت گرایی یا همون خوش بینی اغلب مورد تمجید قرار می گیرد. یک مطالعه جدید نشان می دهد که مثبت گرایی بیش از حد می تواند منجر به تصمیم گیری ضعیف، به ویژه در مسائل مالی شود. این تحقیق نشان می دهد که افراد با توانایی شناختی بالا تمایل دارند در انتظارات آینده خود واقع بینانه و بدبین تر باشند. در حالی که افراد با توانایی شناختی پایین تر به خوش بینی بیش از حد تمایل دارند.

این سوگیری خوش‌بینانه می‌تواند منجر به رفتارهای مالی پرخطر، پس‌اندازهای ناکافی و انتخاب‌های ضعیف، به‌ویژه در موقعیت‌های شامل عدم اطمینان شود.

حقایق کلیدی:

  • مثبت گرایی بیش از حد با مهارت های شناختی پایین تر، مانند روانی کلامی، استدلال روان، استدلال عددی و حافظه مرتبط است.
  • انتظارات مالی غیرواقع بینانه ناشی از خوش بینی بیش از حد می تواند منجر به مصرف زیاد، بدهی و شکست تجاری شود.
  • افرادی که توانایی شناختی بالاتری دارند بهتر می توانند بین خوش بینی و واقع گرایی در فرآیندهای مهم تصمیم گیری تعادل برقرار کنند.

درباره مثبت گرایی بیش از حد

تفکر خوش‌بینانه مدت‌هاست که در کتاب‌های خودیاری به‌عنوان کلید شادی، سلامتی و طول عمر جاودانه شده است. اما می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری ضعیف و پیامدهای جدی به‌ویژه برای رفاه مالی افراد شود.

تحقیقات منتشر شده در بولتن شخصیت و روانشناسی اجتماعی از دانشگاه باث نشان می دهد که مثبت گرایی بیش از حد در واقع با مهارت های شناختی پایین تر مانند روانی کلامی، استدلال روان، استدلال عددی و حافظه مرتبط است. در حالی که افراد با توانایی شناختی بالایی، تمایل دارند در انتظارات خود نسبت به آینده هم واقع بینانه و هم بدبین تر باشند.

پیش بینی آینده با دقت دشوار است. به همین دلیل ممکن است انتظار داشته باشیم کسانی که توانایی شناختی پایینی دارند اشتباهات بیشتری در قضاوت ها، بدبینانه و خوش بینانه مرتکب شوند. دکتر کریس داوسون از دانشکده مدیریت دانشگاه معتقد است: توانایی شناختی پایین منجر به سوگیری‌های خودپسندانه‌تر می‌شود. افراد اساساً خود را تا حدی فریب می‌دهند.

این به این ایده اشاره دارد که در حالی که ممکن است انسان‌ها با تکامل آماده باشند تا بهترین‌ها را انتظار داشته باشند. افرادی که توانایی شناختی بالایی دارند، در هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم می‌توانند این پاسخ خودکار را نادیده بگیرند. دکتر داوسون افزود: طرح‌هایی که بر اساس باورهای بیش از حد خوش‌بینانه است، تصمیم‌های ضعیفی را اتخاذ می‌کنند و نتایج بدتری نسبت به باورهای واقع بینانه به ارمغان می‌آورند.

تصمیم گیری تحت تاثیر خوش بینی بیش از حد

تصمیم‌گیری‌ها در مورد مسائل مالی عمده مانند اشتغال، سرمایه‌گذاری یا پس‌انداز، و هر انتخابی که شامل ریسک و عدم اطمینان باشد. به‌ویژه مستعد این تأثیر بود و پیامدهای جدی برای افراد به همراه داشت. انتظارات مالی غیرواقع بینانه خوش بینانه می تواند منجر به سطوح بیش از حد مصرف و بدهی و همچنین پس انداز ناکافی شود. همچنین می تواند منجر به ورود بیش از حد کسب و کار و شکست های بعدی شود.

دکتر داوسون گفت: “شانس شروع یک کسب و کار موفق اندک است. اما خوش بین ها همیشه فکر می کنند که شانسی دارند و کسب و کارهایی را راه اندازی می کنند که سرنوشت آنها شکست است.”

این مطالعه با عنوان «نگاه به سمت راست (ب) زندگی: توانایی شناختی و انتظارات مالی نادرست»، داده‌های یک نظرسنجی در بریتانیا از بیش از 36000 خانوار را انتخاب کرد. به انتظارات مردم از رفاه مالی آنها نگاه کرد. آنها را با نتایج مالی واقعی آنها مقایسه کرد.

این تحقیق نشان داد که افرادی که با توانایی شناختی بالاتری، 22 درصد افزایش در احتمال «واقع‌گرایی» و 35 درصد کاهش در احتمال «خوش‌بینی افراطی» را تجربه کردند.

مشکل برنامه ریزی ما برای مثبت گرایی این است که می تواند بر کیفیت تصمیم گیری ما تأثیر منفی بگذارد. به ویژه زمانی که مجبور به تصمیم گیری جدی هستیم. ما باید بتوانیم بر آن غلبه کنیم. این تحقیق نشان می‌دهد که افراد با توانایی شناختی بالا بهتر از آنهایی که توانایی شناختی پایینی دارند، این موضوع را مدیریت می‌کنند.

خوش‌بینی غیرواقع‌گرایانه یکی از فراگیرترین ویژگی‌های انسانی است. تحقیقات نشان داده است که مردم به طور مداوم نکات منفی را دست کم می‌گیرند و مثبت را برجسته می‌کنند. دکتر داوسون افزود، مفهوم «تفکر مثبت» تقریباً بدون تردید در فرهنگ ما گنجانده شده است و بازنگری این باور سالم خواهد بود. برای این درمان، می توانید دوره مهارت یادگیری ما را تهیه کنید.

منبع: دانشگاه باث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب عادت های میلیون دلاری

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات فرم زیر را وارد نمایید.
preloader