محمد حاتمی
03 اسفند 1402

تصمیمات احمقانه نابودکننده زندگی

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
Rate this post

تصمیمات احمقانه

تصمیمات احمقانه ای که می تواند تمام زندگی شما را در یک ثانیه خراب کند

نقطه شروع شما در زندگی اهمیت زیادی دارد. ممکن است با ژن های خوب یا نه چندان خوب به دنیا آمده باشید. احتمال دارد در خانواده ای ثروتمند یا فقیر به دنیا آمده باشید. شاید هم در یک محیط سمی یا سالم بزرگ شده باشید. اینها همه چیزهایی هستند که شما انتخاب نمی کنید. شما استعدادها، رنگ پوست، زبان مادری یا والدین خود را انتخاب نکردید. تو حتی اسم خودت رو انتخاب نکردی. تنظیم مجدد نقطه شروع شما نیز در زندگی اهمیت زیادی دارد. ما می‌توانیم این نوع تنظیم مجدد را شانسی بنامیم که ربطی به تلاش شما ندارد، یا موقعیت‌های مختلفی که با سرمایه‌گذاری کسری از مزایا به دست می‌آورید و از تصمیمات احمقانه جلوگیری می کند.

تو لاتاری برنده میشی دوست شما یک شغل شیک پیدا می کند و شما را استخدام می کند، حتی اگر مهارت های شما با شغل مطابقت نداشته باشد. اولین کسی که عاشقش می‌شوید برای شما مناسب است. تنظیم مجدد به عنوان نقطه شروع شما کم و بیش راهی خارج از کنترل شماست.

جایی که در حال حاضر هستید = نقطه شروع شما + مجموع تصمیمات گذشته شما

شما در مورد اینکه کجا و نزد چه کسی به دنیا آمده اید، حرفی ندارید. و هیچ تاثیری روی خوش شانس بودنتان در زندگی ندارید. خوشبختانه، بخش دیگری از معادله وجود دارد که موقعیت شما را در زندگی مشخص می کند. این مجموعه انتخاب های گذشته شما است.

مهم نیست از کجا شروع کنید، با گذشت زمان انتخاب های خوب به زندگی بهتر و انتخاب های بد منجر به کیفیت پایین زندگی می شوند. شما به طور مداوم، آگاهانه و ناخودآگاه دست به انتخاب می زنید. این تاثیر زیادی در زندگی شما می گذارد.

هرچه بیشتر از انتخاب های خود آگاه باشید، کنترل بیشتری بر زندگی و نتیجه آن خواهید داشت. بنابراین یکی از کارهای بسیار مهمی که شما در زندگی دارید این است که تا حد امکان الگوهای رفتاری ناخودآگاه خود را آگاهانه بسازید.

اینگونه است که شما از عاملی واکنشی به عاملی فعال حرکت می کنید. شما می توانید با شناخت خود، خود اندیشی، تجزیه و تحلیل محیط خود، روانکاوی و سایر ابزارهای روانشناختی و تحلیلی به آن دست یابید. شما می خواهید آگاهانه بر انتخاب های خود کنترل داشته باشید، زیرا این بزرگترین قدرتی است که در زندگی دارید.

تاثیر بزرگ تصمیمات در زندگی شما

تصمیمات گذشته شما تأثیر زیادی بر موقعیت فعلی شما در زندگی داشته است. تصمیمات شما از این لحظه به بعد تاثیر زیادی بر جایی که در آینده خواهید فرود خواهید داشت. به طور کلی می توان تصمیمات را به چهار روش تقسیم کرد:

  • تصمیمات خوب – هوشمندانه، سالم، مثبت
  • تصمیمات بد – احمقانه، ناسالم، تصمیمات منفی
  • تصمیمات بزرگ – تصمیمات نادری که تأثیر زیادی بر زندگی شما دارند
  • تصمیمات کوچک – تصمیمات روزانه یا بسیار مکرر که تأثیر کمی دارند، اما در طول زمان جمع می شوند (عادات مستعار)

با گرفتن تصمیمات بد – بزرگ و کوچک – آینده خود را به خطر می اندازید. تصمیمات بد بزرگ، آنقدرها هم مکرر نیستند، اما رویدادهای بسیار مهمی هستند که در زندگی با آن‌ها مواجه می‌شوید و تأثیر زیادی بر آینده‌تان می‌گذارند، جایی که شما خوب تصمیم نمی‌گیرید. شما انتخاب بدی می کنید و عواقب منفی زیادی به همراه دارد. در اینجا نمونه هایی از تصمیمات بد بزرگ آورده شده است:

  1. شما با فرد اشتباهی ازدواج می کنید.
  2. رشوه بزرگی میگیری شما تقلب می کنید.
  3. وقتی هنوز آماده نیستید، از نظر مادی یا عاطفی – بچه دارید.
  4. شما یک بانک را سرقت می کنید.

نمونه های تصمیات بد

یک تصمیم بد بزرگ مانند آن می تواند زندگی شما را کاملاً تغییر دهد و آن را به هم بریزد. اما شما همچنین تصمیمات کوچک روزانه را در هر دقیقه یا بیشتر می گیرید. به آنها عادت می گویند. گرفتن تصمیمات ضعیف روزانه به آرامی منجر به کیفیت پایین زندگی می شود. نمونه هایی از تصمیمات بد کوچک عبارتند از:

  • شما بیشتر از درآمدتان خرج می کنید.
  • شما هر روز الکل می نوشید.
  • شما روزانه خود را با فست فود پر می کنید.
  • شما همسرتان را نمی بوسید و در آغوش نمی گیرید.
  • شما در ساعات کاری بازی موبایل انجام می دهید.
  • شما به جای مطالعه تلویزیون تماشا می کنید.
  • هر روز سراغ شغلی می روی که از آن متنفری.

انتخاب های کوچک اشتباه روزانه انباشته می شوند تا زمانی که یک بحران بزرگ رخ دهد. به یاد داشته باشید، آنچه امروز انتخاب می کنید برای همیشه بر زندگی شما تأثیر می گذارد. گاهی اوقات مجموع انتخاب های بد کوچک حتی اثرات مخرب تر از انتخاب های بد بزرگ دارد. شما باید مراقب جزئیات زندگی خود باشید. آنچه امروز انتخاب می کنید برای همیشه بر زندگی شما تأثیر می گذارد.

انتخاب های غلط

یک تصمیم گیرنده برجسته باشید

بزرگترین قدرتی که در دستان خود برای آینده درخشان خود دارید، انتخاب هوشمندانه بزرگ و کوچک است. هرچه هوشمندانه‌تر انتخاب کنید، مسیر زندگی‌تان بهتر می‌شود. برای داشتن یک زندگی شاد و موفق، انتخاب‌های هوشمندانه شما باید تا حد زیادی از انتخاب‌های بد بیشتر باشد.

همه چیز با تصمیمات کوچک روزانه شروع می شود. عادات، همانطور که گفته شد. صرفه جویی در پول، ورزش منظم، مراقبت از رژیم غذایی، ابراز عشق و برقراری ارتباط عمیق با افرادی که دوستشان دارید. اینها همه عادات هوشمندانه ای هستند که با گذشت سالها منجر به کیفیت زندگی بهتر می شوند.

تصمیمات هوشمندانه بزرگ نیز بخشی از استراتژی زندگی برتر هستند. درست مانند تصمیمات بد بزرگ که می توانند خیلی سریع زندگی شما را نابود کنند. تصمیمات هوشمندانه بزرگ نیز می توانند کیفیت شما را یک شبه بهبود بخشند.

نمونه هایی از تصمیمات بزرگ و خوب عبارتند از: شما بسیار عاقلانه انتخاب می کنید که با چه کسی ازدواج کنید. شما ریسک های حساب شده هوشمندانه ای را با جنبه های منفی اندک و مثبت بزرگ انجام می دهید. در مورد اینکه چه کسی را به عنوان دوست می پذیرید بسیار حساس هستید. شما آگاهانه تصمیم می گیرید که بهترین مکان برای زندگی شما کدام است. شما مبالغ زیادی از پولی را که به ارث می برید پس انداز می کنید. و غیره.

احاطه کردن خود با افراد مناسب، قرار گرفتن در معرض فرصت‌های فراوان، توسعه شایستگی‌هایی که تقاضای زیاد و عرضه کم دارند، همگی نمونه‌هایی از تصمیم‌های هوشمندانه خوب هستند. همراه با تصمیمات خوب کوچک – عادات بهداشتی، آنها قدرتمندترین ابزار برای داشتن یک زندگی با کیفیت را تشکیل می دهند.

تجربیات منجر به تصمیم گیری بهتر می شود

ضرب المثلی وجود دارد که می گوید تصمیمات خوب نتیجه تجربه است و تجربه نتیجه تصمیمات بد است. به عبارت دیگر، شما اشتباه می کنید، یاد می گیرید و دفعه بعد انتخاب های بهتری می کنید.

این نوع منطق کاملاً منطقی است. شما همیشه با اشتباه کردن شروع می کنید، همیشه قبل از اینکه حق با شما باشد اشتباه می کنید. به این ترتیب، عقل واقعی را با سال ها توسعه می دهید.

راه دیگری وجود ندارد. شما باید در زندگی شکست بخورید، باید اشتباه کنید و همیشه باید چیزهای جدید را امتحان کنید، که منجر به اشتباهات زیادی می شود. شکست خوردن کاملاً اشکالی ندارد، ریسک‌های هوشمندانه کاملاً اشکالی ندارد و آزمایش کردن کاملاً اشکالی ندارد. فقط پایبند بودن به امنیت هرگز منجر به یک زندگی موفق و شاد نشده است. ما برای کاوش ساخته شده ایم.

تصمیمات احمقانه ربطی به شکست و یادگیری ندارند. تصمیمات احمقانه، احمقانه هستند.

اما این بدان معنا نیست که شما نباید به روشی هوشمندانه یاد بگیرید و تجربه کسب کنید. تصمیمات احمقانه ربطی به شکست و یادگیری ندارند. تصمیمات احمقانه، احمقانه هستند. همیشه می توانید تفاوت بین ریسک هوشمندانه ای که نتیجه نداد، یادگیری معتبر مبتنی بر شکست و یک تصمیم احمقانه را تشخیص دهید.

شما می خواهید در اشتباه کردن باهوش باشید. شما باید اشتباهات را به روشی کنترل شده، قابل مدیریت و قابل توجیه با ریسک انجام دهید. آخرین اما نه کم اهمیت، شما می خواهید هر چه زودتر تصمیم گیری های خوب را شروع کنید، زیرا آنها در طول زمان انباشته می شوند و انباشتگی مزیت ناعادلانه بزرگی به شما می دهد، مانند یک نقطه شروع خوب.

اما حالا بیایید در عوض تمرکز را از اشتباهات به تصمیمات احمقانه معطوف کنیم.

تصمیم های احمقانه

تصمیمات احمقانه چی هستند؟

تصمیمات احمقانه زیادی وجود دارد که می تواند زندگی شما را در یک ثانیه نابود کند تصمیمات احمقانه، تصمیماتی هستند که دستاوردهای بسیار کمی دارند و ممکن است تأثیر منفی بزرگی بر زندگی شما داشته باشند.

تصمیم احمقانه = ریسک بالا، پاداش کوچک

آنها برعکس ریسک های هوشمند هستند، که ریسک هایی با جنبه های منفی کوچک و مثبت بزرگ هستند. با تصمیمات احمقانه می توانید در عرض چند ثانیه زندگی خود را نابود کنید. شما یک عمل انجام می دهید که ممکن است تا آخر عمر پشیمان شوید. نمونه هایی از تصمیمات ساده احمقانه عبارتند از:

  • رانندگی در حالت مستی
  • پریدن به داخل آب بدون اینکه بدانیم چقدر عمق دارد
  • نبستن کمربند ایمنی
  • رانندگی خطرناک هر نوع وسیله نقلیه ای مانند سرعت غیرمجاز و غیره
  • درگیر شدن در یک دعوای فیزیکی (اگر واقعاً از خود محافظت نمی کنید)
  • خوابیدن با یک فاحشه یا همسر صمیمی دوستتان
  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
  • تقلب در مالیات یا زیر پا گذاشتن قانون به هر شکل دیگری
  • گرفتن یک بدهی هنگفت فقط برای لذت بردن از یک سبک زندگی مجلل
  • سفر به کشوری با بیماری های خطرناک یا مناطق جنگی
  • خیلی زود ازدواج کردن

  • قرار دادن خود در سرمایه‌گذاری که درک نمی‌کنید
  • بدون داشتن استراتژی از کاری که در آینده انجام خواهید داد، کار خود را ترک کنید
  • تقلب در امتحانات
  • اینکه شخص دیگری پایان نامه دیپلم شما را بنویسد یا آن را از شخص دیگری کپی کند
  • دزدی در شغل شما یا کلاهبرداری در شرکت شما به هر طریق دیگری
  • با افرادی که نمی شناسید وارد تجارت شوید

انتخاب های ضعیف شما را نابود می کنند

همه این تصمیمات دارای مزایای کوچک و آسیب های بالقوه عظیم هستند. با رانندگی در حالت مستی ممکن است مقداری در زمان و چند دلار برای یک تاکسی صرفه جویی کنید، اما می توانید خود و دیگران را بکشید. جریمه ها فقط یک چیز کوچک در کل تصویر هستند.

انتخاب های ضعیف با گذشت زمان منجر به یک زندگی ضعیف می شود. انتخاب های احمقانه می توانند در یک ثانیه زندگی شما را بدبخت کنند. شاید گاهی اوقات با آنها کنار بیایید. اما تنها یک بار باید اتفاق بیفتد که جنبه منفی واقعی شود و سپس ممکن است چندین دهه یا حتی بیشتر از زندگی شاد و چشم‌انداز شما را از بین ببرد. شما می توانید در بدبختی انتخاب های احمقانه خود غرق شوید. پس سعی کنید تا حد امکان کمتر از آنها بسازید.

حتی اگر کارت های خود را هوشمندانه بازی کنید، حوادث هرگز نمی خوابند

ما آموخته ایم که شما می خواهید تا حد امکان انتخاب های هوشمندانه داشته باشید و به هر قیمتی می خواهید از تصمیمات احمقانه اجتناب کنید. اما اگر کاملاً صادق باشیم، شما فقط یک انسان هستید، در قضاوت اشتباه می کنید و حوادث هرگز نمی خوابند. همه ما هر از گاهی تصمیمات احمقانه ای می گیریم. همه ما با بدبختی روبرو می شویم.

درست مثل بخت و اقبال که هر از گاهی به شما دست می دهد، به همان ترتیب هر چند وقت یکبار اتفاقات بد برای افراد خوب رخ می دهد. گاهی اوقات اتفاقات ناگوار کاملاً تقصیر شما نیستند و گاهی اوقات نتیجه انتخاب های شما هستند یا تا حدی بر نتیجه منفی تأثیر گذاشته اید.

این یک چیز کثیف است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. وقتی این اتفاق می‌افتد، نمی‌خواهید پنهان شوید، بلکه تا حد امکان سریع و عاقلانه عمل کنید. شما باید سعی کنید آسیب را به حداقل برسانید، با همه طرف های آسیب دیده رابطه برقرار کنید، عذرخواهی کنید، اعتراف کنید و هر کاری که لازم است برای ترمیم انتخاب های بد انجام دهید.

اما تنها کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید، و در نهایت معمولاً هنوز باید بهای آن را بپردازید و با آن زندگی کنید. گاهی اوقات قیمت احساسی بالاترین است.

همیشه یک محاسبه سریع انجام دهید که انتخاب هایتان شما را به کجا می برد

غیرممکن است که به طور کامل تأثیر هر تصمیم را بر تمام حوزه های زندگی خود و زندگی افراد دیگر تجزیه و تحلیل کنید. این به ویژه برای تصمیمات کوچک صدق می کند، زیرا تعداد آنها بسیار زیاد است. اما شما می توانید به سرعت ارزیابی کنید که چه چیزهایی بالقوه منفی و مثبت هستند.

شما می توانید به سرعت تجزیه و تحلیل کنید که چه چیزی ممکن است اشتباه باشد و چه چیزی ممکن است درست باشد. شما می توانید به سرعت خطرات احتمالی را که خارج از کنترل شما هستند ارزیابی کنید. هر چه یک تصمیم به یک تصمیم احمقانه نزدیکتر می شود، بیشتر باید از آن اجتناب کرد.

این در مورد ترسیدن از همه چیز و زندگی کردن در پشم پنبه نیست. شما می خواهید بیرون بروید، می خواهید آزمایش کنید و چیزهای جدید را امتحان کنید، می خواهید تنوع زندگی را تجربه کنید. اما شما همچنین می خواهید همه چیز را به روشی هوشمندانه انجام دهید.

بدون تصمیم احمقانه اول ایمنی. محافظت از جنبه های منفی هرگز از منطقه یادگیری به منطقه وحشت زیاد دور نشوید. هر چه انتخاب بزرگتر باشد، به محاسبه بیشتری نیاز دارد. توجه به تصمیمات شما قطعا بخش بزرگی از یک استراتژی زندگی برتر است.

انتخاب های امروز و فردای شما برای سال ها در آینده شما تاثیر خواهد داشت. برخی حتی تا آخر عمر در پایان سفر، شما کم و بیش جایی هستید که انتخاب می کنید و لیاقت آن را دارید. اگر ضربات بزرگ شانس و بدبختی را کم کنیم و انصافاً باید نقطه شروع شما را نیز در نظر بگیریم.

در پایان روز، حتی اگر همه چیز تحت کنترل شما نیست، مطمئن شوید که مقصدی که انتخاب هایتان شما را به آن می رساند، چیزی است که می توانید به آن افتخار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب عادت های میلیون دلاری

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات فرم زیر را وارد نمایید.
preloader