محمد حاتمی
16 بهمن 1402

فرآیند تصمیم گیری گروهی

0 دیدگاه
مقاله آموزشی
Rate this post

فرآیند تصمیم گیری گروهی

چطوری فرآیند تصمیم گیری گروهی رخ می دهد؟

ورق زدن سکه پرتاب دارت به تخته. بیرون کشیدن یک کاغذ از کلاه. مطمئنا، همه آنها راهی برای انتخاب هستند. اما همه آنها به جای تجزیه و تحلیل، تأمل و استراتژی به شانس تصادفی بستگی دارند. چیزهایی که واقعاً برای گرفتن تصمیمات بزرگ نیاز دارید که تأثیرات مهمی دارند. بنابراین، بیایید چارچوب استاندارد تصمیم‌گیری را مرور کنیم که به شما و تیمتان کمک می‌کند مشکل را مشخص کنید. گزینه‌های خود را در نظر بگیرید. آگاهانه‌ترین انتخاب خود را انجام دهید. در اینجا نگاهی دقیق‌تر به هر یک از هفت مرحله فرآیند تصمیم گیری گروهی و نحوه نزدیک شدن به هر یک آورده شده است.

   1. تصمیم را مشخص کنید

بسیاری از ما مشتاق هستیم که شنل های ابرقهرمانی خود را ببندیم و به حالت حل مسئله بپریم. به خصوص اگر تیم ما به یک راه حل وابسته باشد. اما شما نمی توانید یک مشکل را تا زمانی که درک کاملی از آنچه در واقع هست حل کنید. این اولین قدم بر روی دستیابی به زمین در هنگام تصمیم گیری تمرکز دارد. برای حل چه مشکل خاصی تلاش می کنید؟ برای رسیدن به چه هدفی تلاش می کنید؟

چگونه انجامش بدهیم:

  • از تجزیه و تحلیل 5 چرایی برای فراتر رفتن از علائم سطحی و درک علت اصلی یک مشکل استفاده کنید.
  • کادربندی مشکل را امتحان کنید تا عمیقاً در مورد هر مشکلی که تیم شما در حال رفع آن است بررسی کنید. نکته این است که مشکل را تعریف کنیم نه حل آن.
  1. اطلاعات جمع آوری کنید

تیم شما احتمالاً چند حدس و حدس دارد، اما اینها می تواند منجر به واکنش های شود. مراقب باشید که زمان و تحقیق کافی را روی تصمیم خود اختصاص دهید. این مرحله زمانی است که به اصطلاح، پرونده خود را می سازید. اطلاعات مرتبط را جمع آوری کنید. این ها می تواند داده ها، داستان های مشتری، اطلاعات مربوط به پروژه های گذشته، بازخورد یا هر چیز دیگری که به نظر می رسد مناسب باشد. شما از آن برای تصمیم گیری آگاهانه و نه تکانشی استفاده خواهید کرد.

چگونه انجامش بدهیم:

  • برای بررسی آزادانه ایده ها و ایجاد ارتباط بین آنها، یک جلسه نقشه ذهنی تیمی را میزبانی کنید. می تواند به شما کمک کند شناسایی کنید چه اطلاعاتی به بهترین وجه از این فرآیند پشتیبانی می کند.
  • یک پوستر پروژه ایجاد کنید تا اهداف خود را مشخص کنید و همچنین مشخص کنید که از قبل چه اطلاعاتی را می دانید و هنوز باید بدانید.

تصمیم گیری گروهی

  1. جایگزین ها را شناسایی کنید

محبوبیت پرتاب سکه را سرزنش کنید، اما تصمیم گیری اغلب مانند انتخاب بین دو گزینه است. آیا سر می خواهید یا دم؟ درب شماره یک یا درب شماره دو؟

در واقع، گزینه های شما معمولاً آنقدر بریده و خشک نمی شوند. از این فرصت برای خلاقیت و طوفان فکری برای انواع مسیرها یا راه حل ها در فرآیند تصمیم گیری گروهی استفاده کنید.

چگونه انجامش بدهیم:

  • از تکنیک شش کلاه تفکر برای کشف مشکل یا هدف از همه طرف استفاده کنید: اطلاعات، احساسات و غریزه، خطرات، مزایا و خلاقیت. این می تواند به شما و تیمتان کمک کند تا از نقش ها یا طرز فکرهای معمولی خود فاصله بگیرید و آزادانه تر فکر کنید.
  • سعی کنید مغز نویسی کنید تا اعضای تیم بتوانند ایده های خود را به طور مستقل قبل از به اشتراک گذاشتن با گروه یادداشت کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که فکری آرام و تنهایی می‌تواند امنیت روانی را افزایش داده و پیشنهادات خلاقانه‌تری ایجاد کند.
  1. شواهد را در نظر بگیرید

با داشتن لیستی از گزینه های جایگزین، وقت آن است که نگاه دقیق تری بیندازید و تعیین کنید که کدام یک می توانند ارزش دنبال کردن را داشته باشند. شما و تیمتان باید سوالاتی مانند “این راه حل چگونه مشکل را برطرف می کند یا به هدف می رسد؟” بپرسید؟ و “مزایا و معایب این گزینه چیست؟”

با پاسخ های خود صادق باشید (و در صورت امکان از آنها با اطلاعاتی که قبلاً جمع آوری کرده اید پشتیبان تهیه کنید). به تیم یادآوری کنید که این در مورد حمایت از پیشنهادات خود برای “برنده شدن” نیست. بلکه در مورد کوچک کردن گزینه های شما تا بهترین تصمیم است.

چگونه انجامش بدهیم:

  • از تجزیه و تحلیل SWOT برای بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای گزینه هایی که به طور جدی در نظر دارید استفاده کنید.
  • تجزیه و تحلیل مبادله پروژه را اجرا کنید تا بفهمید که تیم در صورت نیاز چه محدودیت هایی (مانند زمان، محدوده یا هزینه) را بیشتر مایل به مصالحه است.

تصمیم گیری تیمی

  1. از بین گزینه ها انتخاب کنید

این همان لحظه بزرگی است که شما و تیم واقعاً تصمیم می گیرید. شما همه گزینه‌های ممکن را شناسایی کرده‌اید، شواهد پشتیبان را در نظر گرفته‌اید و آماده‌اید انتخاب کنید که چگونه به جلو حرکت کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که هنوز فضای شگفت‌انگیزی برای انعطاف‌پذیری در اینجا وجود دارد. شاید شما یک جایگزین را اصلاح کنید یا چند راه حل پیشنهادی را با هم ترکیب کنید تا بهترین گزینه را برای مشکل خود و تیم خود در فرآیند تصمیم گیری گروهی پیدا کنید.

چگونه انجامش بدهیم:

  • از چارچوب DACI (که مخفف “عامل، تایید کننده، مشارکت کننده، مطلع” است) استفاده کنید تا بفهمید که در نهایت چه کسی در تصمیم گیری ها حرف آخر را می زند. فرآیند تصمیم‌گیری می‌تواند مشارکتی باشد، اما در نهایت باید فردی برای برقراری تماس نهایی توانمند شود.
  • برای تصمیماتی که دموکراتیک تر هستند، یک روش رأی گیری ساده را امتحان کنید. شما به سادگی آرای تیم خود را محاسبه می کنید و با اکثریت پیش می روید.
  1. اقدام کنید

گرفتن یک تصمیم بزرگ کار سنگینی را می طلبد، اما این تنها بخش اول فرآیند است. اکنون باید آن را عملی کنید. این وسوسه انگیز است که فکر کنیم تصمیمات پس از اتخاذ خود به نتیجه می رسند. اما به ویژه در یک محیط تیمی، سرمایه گذاری به همان اندازه برای تصمیم گیری و اجرای موفقیت آمیز آن در فرآیند تصمیم گیری گروهی بسیار مهم است.

چگونه انجامش بدهیم:

  • یک برنامه ارتباطی با ذینفعان ایجاد کنید تا تعیین کنید چگونه افراد مختلف، اعضای مستقیم تیم، رهبران شرکت، مشتریان یا هر کسی که علاقه فعالی به تصمیم شما دارد – در حلقه پیشرفت خود نگه دارید.
  • اهداف، سیگنال‌ها و معیارهای تصمیم خود را مشخص کنید تا زمان آسان‌تری برای همسو کردن تیم با مراحل بعدی و تعیین موفقیت یا عدم موفقیت آنها داشته باشید.
  1. تصمیم خود را مرور کنید

همانطور که خود تصمیم شروع به تکان دادن می کند، وقت آن است که نگاهی به آینه عقب بیندازیم و در مورد اینکه اوضاع چگونه پیش رفت فکر کنید.

آیا تصمیم شما آنطور که شما و تیم امیدوار بودید عملی شد؟ چی شد؟ هم خوب و هم بد را بررسی کنید. در زمان نیاز به گرفتن مجدد چنین تصمیمی، چه چیزی را باید در نظر داشته باشید؟

چگونه انجامش بدهیم:

  • یک نگاه گذشته نگر 4L انجام دهید تا در مورد آنچه که شما و تیم دوست داشتید، از آن متنفرید، یاد گرفتید و در نتیجه آن تصمیم آرزو داشتید صحبت کنید.
  • هر پیروزی (بله، حتی کوچکترین) مربوط به آن تصمیم را جشن بگیرید. این کار باعث ایجاد روحیه خوب در شلوار می شود و همچنین می تواند به تصمیم گیری های آینده کمک کند تا کمی ترسناک تر به نظر برسند.

احتمالاً متوجه این واقعیت هستید که فرآیند تصمیم گیری نسبتاً جامع است. و حقیقت این است که این مدل احتمالاً برای تصمیمات کوچک و بی‌اهمیتی که شما یا اعضای تیمتان باید بگیرید، بیش از حد است. تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باید تاکو یا ساندویچ برای تیم خود در خارج از سایت سفارش دهید، این بحث و گریس آرنج را تضمین نمی کند. اما دریابید که کدام پروژه بزرگ را در اولویت بعدی قرار دهید؟ این نیاز به تفکر دقیق و مشارکتی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتاب عادت های میلیون دلاری

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات فرم زیر را وارد نمایید.
preloader